Uitkomsten kwaliteitsmonitor 2017

9 maart 2018

Het Westfries Archief nam in 2017 wederom deel aan de landelijke Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven. De resultaten ontvingen wij in februari. De respons (97 personen) was een stuk hoger dan de 35 in 2015. Met een gemiddeld rapportcijfer van 7,6 doen we het iets beter dan in 2015 (7,4). Ook het landelijke gemiddelde is iets gestegen (van 7,6 naar 7,9). Daar zit het Westfries Archief dus nog steeds iets onder. De landelijke uitkomst is gepubliceerd op de website www.archiefbrain.nl.

Wij willen alle respondenten die de enquête hebben ingevuld hartelijk danken voor het geven van hun mening. Hieronder alvast een korte reactie op kritische opmerkingen:

1. Herkenbaarheid van en hulp door medewerkers op de studiezaal
Dit gaan wij de komende tijd verbeteren. Het is belangrijk voor de bezoekers om te weten dat zij via de studiezaalmedewerkers in contact kunnen komen met collega’s die meer specifieke hulp kunnen bieden. Belangrijk aandachtspunt is de verdere verbetering van de inhoudelijke kennis over de collectie.

2. Openingstijden
De wijziging van de reguliere openingstijden in 2015 heeft veel impact gehad. De studiezaal is geopend op dinsdag en vrijdag. Op de andere dagen is het Westfries Archief open op afspraak voor de raadpleging van archieven die niet in de zelfbediening beschikbaar zijn. Wij zijn werken hard aan de verruiming van het digitale aanbod op onze website. Onze klanten worden dan minder afhankelijk van fysiek bezoek van de studiezaal.

3. Vragen over functionaliteit en informatie van de website
Uw reacties zijn belangrijk voor ons. Op enkele vragen en verbetersuggesties komen wij de komende tijd terug in afzonderlijke nieuwsberichtjes. De wens van één van de respondenten is alvast uitgekomen. Onderaan de scans is een grijze balk toegevoegd waarmee u scans van DTB, bevolkingsregisters en andere bronnen kunt downloaden:
scans downloaden