Wat vindt u van onze dienstverlening?

Wij werken voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening. Daarom zijn we benieuwd naar uw mening over onze producten en diensten. Wilt u zo vriendelijk zijn enkele vragen te beantwoorden? Door op onderstaande link te klikken komt u op de vragenlijst. Het invullen kost maar een paar minuten. Uw anonimiteit is volledig gewaarborgd. We danken u alvast hartelijk voor de moeite.

Naar de vragenlijst.

Agenda

<< November 2017 >> 
 ma  di  wo  do  vr  za  zo 
    1  2  3  4  5
  6  7  8  9101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
 
De studiezaal is open op dinsdag en vrijdag van 9.00-17.00 uur. 

Aanvragen van originele stukken kan tot 16.30 uur.

Voor aanvragen van originele stukken buiten onze openingsdagen kunt u een bezoek op afspraak maken.

Scans Bevolkingsregisters


thermometer bevolkingsregisters

Bijna alle scans van de bevolkingsregisters zijn beschikbaar op onze website. Scans van Abbekerk, Midwoud, Sijbekarspel, Wijdenes en Wognum worden later dit jaar aangevuld.

Pilotproject e-depot

30 april 2014

Iedereen is overtuigd van het belang van het duurzaam bewaren van informatie, ook digitaal. Met papier hebben we al tientallen jaren ervaring, met digitaal veel minder. Hoe kunnen we met deze nieuwe digitale werkelijkheid leren omgaan? Het Westfries Archief doet in samenwerking met DiVault zijn eerste ervaringen op. Volgens ons kan dat maar op een manier: door de handen vuil te maken. In een gezamenlijk "pilotproject e-depot" krijgen we meer inzicht in bestaande checklist voor digitale duurzaamheid, metadata, architectuur, afspraken over dienstverlening en continuïteit en - last-but not least - de business case. Welke voordelen zijn er te behalen en welke kosten staan daar tegenover?

Het pilotproject haakt in op een concrete vraag van een aantal aangesloten gemeentes: kunnen jullie het resultaat van de gescande bouwdossiers niet duurzaam voor ons bewaren? De oorspronkelijke papieren dossiers worden bewaard, dus we kunnen veilig experimenteren. Anderzijds is de duurzame toegankelijkheid geen fictieve casus: alle aspecten aan de verwerving en verwerking van digitaal archief zijn erin aanwezig.

Intussen hebben enkele gemeentes op ons verzoek gedigitaliseerde bouwdossiers aangeleverd, met de metadata die beschikbaar is. Dat heeft ons al veel geleerd over hoe het materiaal wordt aangeleverd en welke adviezen we in het vervolg kunnen geven bij het vormen van digitaal archief. Bij het inrichten van het e-depot gaan we uit van de nationaal bekende norm ED3 (Eisen Duurzaam Digitaal Depot). Ook voor het opslaan van de juiste metadata sluiten we aan bij de nationale ontwikkeling op dit gebied: het Toepassingsprofiel Lokale Overheid, op dit moment onder handen bij KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten). We vinden dus niet het wiel uit, maar leren de bestaande wielen te gebruiken.

Alle ervaringen monden uit in een overzicht van de voordelen die de realisatie van een e-depot heeft. Deze kunnen bestaan uit kostenbesparingen bij gemeentes, maar zij leveren ook kwaliteit op: duurzame bewaring, betere ontsluiting en - niet onbelangrijk - het voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. Natuurlijk staan er ook kosten tegenover. Deze proberen we in kaart te krijgen.

Via onze website houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen in ons project en publiceren we de rapporten waarin we verslag doen van de onderwerpen waarover we leren.