<< Maart 2024 >>
 ma  di  wo  do  vr  za  zo
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910

Jaarverslag 2018

8 juli 2019

Het jaar 2018 stond in het teken van digitalisering en nadere ontsluiting.
Door de inzet van crowdsourcing werden vele duizenden documenten ontsloten en toegankelijk gemaakt. Een groeiende groep vrijwilligers werkt hier aan mee. In 2018 werden de bevolkingsregisters afgerond. Een nieuw, omvangrijk, project bestaat uit het toegankelijk maken van de notariële akten uit de periode 1552 – 1925.

Helaas moeten we constateren dat digitale ontsluiting soms ook belemmerd wordt door achterhaalde of juist nieuwe wetgeving. Zo kunnen bezoekers op onze studiezaal de gehele gedigitaliseerde beeldcollectie raadplegen. Maar de auteurswet maakt het onmogelijk om diezelfde collectie online ter beschikking te stellen. De recent ingevoerde AVG heeft er toe geleid dat we een gedeelte van het bevolkingsregister offline hebben moeten halen. Omdat er een hele kleine kans is dat er gegevens in staan van nog levende personen. Zo biedt de automatisering en digitalisering ons zowel nieuwe mogelijkheden als nieuwe onmogelijkheden.

Het Westfries Archief heeft aan het einde van het jaar, na jaren van voorbereiding een eDepot aangeschaft. Dit maakt het mogelijk om digitale informatie duurzaam te beheren en op te slaan. Een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een papierloze bedrijfsvoering. Dit verslag biedt u een overzicht van onze activiteiten en
aanwinsten over het afgelopen jaar. Ik wens u veel lees- en kijkplezier.

Dirk Dekema,
directeur Westfries Archief

Download hier het hele jaarverslag

chat loading...