Ga naar content
Uw zoekacties: Registers van de burgerlijke stand van de gemeente Enkhuizen
1709-08 Registers van de burgerlijke stand van de gemeente Enkhuizen
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
Geschiedenis van de archiefvorming
Verantwoording van de inventarisatie
Geraadpleegde bronnen
Geraadpleegde literatuur
Lijst van functionarissen
Inventaris
1811-1893 Tafels op de akten van geboorte, huwelijken en overlijden
1883tt 1883-1892
1709-08 Registers van de burgerlijke stand van de gemeente Enkhuizen
Inventaris

1811-1893 Tafels op de akten van geboorte, huwelijken en overlijden
1883tt
1883-1892

Gebruik CTRL + scroll om te scrollen

Ga

Kenmerken

Datering:
1811-1960
Plaats:
Enkhuizen
Soort archief:
Overheid
Openbaar:
Ja
Auteur:
T.R.M. Groot (2019)