De stoomlocomotief

In september 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland geopend. De lijn liep van Amsterdam naar Haarlem. Westfriesland moest nog 45 jaar wachten op een spoorverbinding. Maar in mei 1884 werd het treintraject Zaandam-Hoorn geopend. En een jaar later, in juni 1885, reed de trein vanaf Hoorn door naar Enkhuizen.

Locomotieven spreken nog steeds tot de verbeelding. Dat dit ook het geval was in de negentiende eeuw blijkt uit een boekje uit die periode; De Locomotief. Populair beschreven en verklaard. Het jaar van uitgave is onbekend, maar het boekje zal aan het einde van de negentiende eeuw gedrukt zijn.

schatkist WFA stoomlocomotief

Het eerste deel van het boek gaat over de locomotief zelf. Eerst komen de verschillende onderdelen aan bod. De gaanderij, het draagraam, de vuurhaard, stoomcilinders en nog veel meer onderdelen worden beschreven. Het tweede deel heeft als titel ‘verklaring van het in beweging brengen der locomotief’. Naast de technische uitleg over de werking van de locomotief zit er ook iets heel bijzonders in dit boek: een prachtig ingekleurde, losse uitklapplaat. De plaat is groot, zo’n 90x60cm. Op de tekening zijn de verschillende onderdelen aangegeven. En zelfs het vuur in de vuurhaard is ingetekend.

schatkist WFA stoomlocomotief

 

de schatkistrechts

 

de schatkist 2