Ga naar content

algemeen

Wij bewaren informatie die betrekking heeft op oostelijk Westfriesland (grofweg het gebied tussen Hoorn-Enkhuizen-Medemblik). Dit betekent dat de archieven van veel Westfriese organisaties bij ons worden bewaard, waaronder uiteraard met name de archieven van gemeenten. De participerende gemeenten zijn: Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec. Alles wat aan archief uit de dorpen en steden van deze gemeenten bewaard is gebleven, is inmiddels aan het Westfries Archief overgedragen.

De collectie is doorlopend. Dat wil zeggen dat voortdurend nieuw archief uit de participerende gemeenten wordt toegevoegd. Zo blijft de informatie goed bewaard en toegankelijk.

Naast archief uit de dorpen en steden hebben we ook allerlei schenkingen van particulieren. Dit varieert van brieven en dagboeken tot bedrijfsadministratie en foto’s. Ook hebben wij een omvangrijke bibliotheek met publicaties die betrekking hebben op Westfriesland.

Lees hier meer over wie wij zijn en wat wij doen.

Ons adres is Blauwe Berg 5c in Hoorn. De route naar het Westfries Archief is te vinden op onze pagina contact.

De openingstijden van het Westfries Archief zijn te vinden op onze pagina contact.

Informatie over bereikbaarheid van het Westfries Archief is te vinden op onze pagina contact.

Als u over archiefmateriaal beschikt waarvan u denkt dat het in het Westfries Archief thuishoort, dan kunt u altijd contact opnemen. Als u ons eerst mailt met een beschrijving van het materiaal, dan reageren wij zo spoedig mogelijk op uw bericht. Wie weet nemen we uw collectie over en wordt het zo voor altijd beschermd, bewaard en toegankelijk gemaakt.

Ons mailadres: [email protected]

bouwdossiers

Wij hebben een interactieve kaart ontwikkeld waarop u kunt inzoomen of zoeken op uw adres. Daarna verschijnen voor die woning direct de beschikbare bouwtekeningen. U kunt lezen hoe het werkt, of gelijk aan de slag gaan, op deze pagina.

Een alternatieve optie is zoeken in onze database met uw adres of kadastraal nummer. Dat kan via deze pagina.

Als u geen vergunning of tekening kunt vinden van uw woning, dan kan het zijn dat er uit dat bouwjaar niets bewaard is gebleven. Pas vanaf 1901 was het verplicht om een vergunning aan te vragen voor een nieuw te bouwen huis. Dus van de periode daarvoor zijn alleen in zeldzame gevallen bouwtekeningen bewaard.

Ook is het mogelijk dat de documenten over uw woning nog niet zijn gedigitaliseerd. In dat geval ziet u alleen de beschrijving van het document, en niet de scans. Uiteraard kunt u het dossier dan wel alvast digitaal aanvragen. Momenteel is ruim 75% van de bouwtekeningen online in te zien. In een enkel geval is door omstandigheden helemaal geen dossier of tekening beschikbaar, deze beschouwen we dan helaas als vermist.

Let op: het is goed mogelijk dat er in de loop der tijd wijzigingen in huisnummers en kadastrale gegevens hebben plaatsgevonden. Als bij ons bekend is wat de wijziging is geweest vindt u dat in de beschrijving van het dossier. Bij enkele bouwdossiers kan het zelfs voorkomen dat er helemaal geen huisnummering bekend is, alleen een straat. Toch is het mogelijk dat hier een dossier van het gewenste pand tussen zit.

Tot slot kan het ook zo zijn dat de vergunningen en tekeningen nog bij de betreffende gemeente berusten. Dit geldt voor dossiers die pas recent zijn opgemaakt voor bouw of verbouwingen.

Als uw huis voor ca. 1970 is gebouwd dan is de kans groot dat dit niet bewaard is gebleven. Mocht het wel bewaard zijn, dan is informatie over de fundering te vinden in het bouwdossier. Deze vindt u aan de hand van onze interactieve kaart.

onderzoek doen

Wij bewaren geen dossiers op adres. Dit betekent dat wij niet met één druk op de knop alle informatie over uw adres kunnen vinden. De informatie kunt u bij elkaar zoeken aan de hand van diverse bronnen.

Sinds kort zijn bouwtekeningen gemakkelijk te vinden via een interactieve kaart. Klik hier om daar meer over te lezen. Naast de kaart kunt u ook kijken op onze pagina over bouwtekeningen en vergunningen. Daar vindt u aangevraagde vergunningen voor uw adres en evt. bijbehorende bouwtekeningen.

Meer informatie over woningonderzoek vindt u hier.

Wij bewaren geen dossiers op familienaam. Dit betekent dat wij niet met één druk op de knop alle informatie over uw familie kunnen vinden. De informatie moet bij elkaar worden gezocht aan de hand van vele verschillende bronnen. U kunt meer informatie vinden over voorouderonderzoek op deze pagina.

Wilt u direct gaan zoeken? Ga dan naar onze personendatabase.

Net als huizen en families is ook voor uw onderwerp meestal eigen onderzoek vereist. Wel kunt u eerst kijken of iemand anders dit onderwerp al heeft onderzocht. Dit doet u door te zoeken in onze bibliotheek. Als u daar een boek vindt dat mogelijk aansluit op uw onderwerp, kunt u deze aanvragen voor inzage in onze studiezaal.

Als het om gegevens van minder dan 100 jaar geleden gaat, dan geldt de AVG-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Dit betekent dat deze stukken niet zomaar openbaar zijn. Als u kunt aantonen dat de desbetreffende persoon is overleden dan mag u het wel inzien.

Om te zien wat wij eventueel al hebben van uw voorouder, kunt u kijken in het archief van de gemeente waar hij/zij woonde. Het makkelijkste is om op deze kaart te filteren op de periode 1817-1978. Daarna klikt u op de desbetreffende gemeente, en daarna klikt u rechts op het archief waar u in wilt zoeken. In de inventarislijst van het gekozen archief zoekt u vervolgens naar een titel waarbij u kunt vermoeden dat uw voorouder erin voorkomt. U kunt hier denken aan zaken zoals bevolkingsregistratie (gezinskaarten, persoonskaarten, etc.).

Als u een stuk heeft gevonden waar uw voorouder mogelijk in voorkomt, dan kunt u het aanvragen voor inzage in de studiezaal of een scan aanvragen.

Voor informatie over personen van meer dan 100 jaar geleden kunt u veel terugvinden in de personendatabase.

Vanaf de 19de eeuw zijn er goede bronnen met informatie over woonplaatsen. Dit zijn bijvoorbeeld volkstellingen, bevolkingsregisters en persoons- of gezinskaarten. Deze laatste twee komen voor in de 20e eeuw.

U kunt eerst kijken in de personenindex of u daar uw persoon in de bevolkingsregisters vindt (als die zijn geïndexeerd). Voor de persoon die u zoekt kunt u bij ‘’Uitgebreid zoeken’’ filteren op bron ‘’Persoon in bevolkingsregister’’. Adressen en eventuele verhuizingen staan vaak in bevolkingsregisters aangegeven.

Als u daar niets vindt, dan kunt u verder kijken in de archieven van de gemeenten. Als u een vermoeden heeft waar de persoon heeft gewoond, dan kunt u bij de inventaris van die gemeente een bron aanvragen waar die mogelijk in voorkomt. Het makkelijkste is om op deze kaart te filteren op de periode 1817-1978. Daarna klikt u op de desbetreffende gemeente, en daarna klikt u rechts in de lijst op het archief waar u in wilt zoeken. In de inventarislijst van het gekozen archief zoekt u vervolgens naar een volkstelling, bevolkingsregister, persoons- of gezinskaarten. Dat stuk kunt u dan aanvragen voor inzage in de studiezaal.

Woonplaatsen in de 18de eeuw en daarvoor zijn moeilijk te achterhalen. Adressen kunnen vaak op straatniveau nog worden achterhaald (met name in steden), maar een exacte locatie werd zelden geregistreerd.

scannen op verzoek

Op uw verzoek kunnen wij stukken digitaliseren, zodat die online voor iedereen beschikbaar worden. Dan hoeft u niet meer naar het archief toe te komen, dus bespaart u brandstof en tijd.

Het indienen van een digitaliseringsverzoek is heel eenvoudig:

  1. U zoekt het gewenste stuk op via onze site
  2. U opent de beschrijving van het door u gekozen inventarisnummer
  3. U klikt aan de rechterkant op het icoontje in de vorm van een scanner:
  4. Nu kunt u direct klikken op ‘’afronden’’ of vraagt u nog een tweede stuk aan, waarna u de aanvraag kunt afronden
  5. U vult uw naam en mailadres in en u ontvangt automatisch een e-mail zodra de scans klaar zijn, met een link naar de online scans.

Houd er rekening mee dat niet alles in aanmerking komt voor deze service. Als iets niet gescand kan worden zult u geen scanner-icoontje zien, of wordt de aanvraag na beoordeling afgewezen. Dit geldt bijvoorbeeld voor stukken van te groot formaat of wanneer het vanwege AVG-wetgeving of auteursrecht niet gescand mag worden.

Wanneer u de scans van het desbetreffende stuk bekijkt, vindt u links op uw scherm een knop met daarop een vel papier en een pijl omlaag:

Klik op deze knop, en u krijgt twee opties: alleen de huidige scan downloaden, of het hele inventarisnummer downloaden. Deze laatste optie kan door het invullen van uw mailadres, waarna u via een link het hele stuk kunt downloaden.

facturatie en codes

Het Westfries Archief werkt met digitale PDF-facturen. Op deze manier kunnen wij uw factuur beter en sneller verwerken. De uitvoering van de betalingen van facturen wordt voor ons verzorgd door de gemeente Hoorn.

U richt uw factuur aan:

Westfries Archief
t.a.v. crediteurenadministratie of naam
Blauwe Berg 5c
1625 NT HOORN

Uw factuur dient vervolgens te voldoen aan de wettelijke factuureisen van de Belastingdienst.
– Geadresseerd aan Westfries Archief t.a.v. crediteurenadministratie, Blauwe Berg 5c, 1625 NT Hoorn.
– Uw bedrijfsgegevens of NAW-gegevens
– Factuurdatum (verzenddatum)
– Uniek factuurnummer
– Omschrijving product of dienst
– Datum van levering indien van toepassing
– IBAN Banknummer
– Bedrag
– KvK-nummer
– BTW-nummer (inclusief NL), BTW-tarief en BTW-bedrag

Wij ontvangen uw factuur graag per mail op het mailadres [email protected] als een pdf-bestand en 1 factuur per mail wegens de automatische verwerking.

NL 812527033B01

50152572

NL‑HnWFA

812527033