<< November 2018 >>
 ma  di  wo  do  vr  za  zo
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
192021222425

De studiezaal is open op dinsdag en vrijdag van 9.00-17.00 uur.

Aanvragen van originele stukken kan tot 16.30 uur.

Gereserveerde stukken kunnen ook op maandag, woensdag en donderdag worden opgevraagd bij onze receptie, zodat u de stukken kunt inzien op onze studiezaal. Meer uitleg over het aanvragen van stukken vindt u hier.

Jaarverslag 2015-2017

26 maart 2018

Het werkveld van het Westfries Archief is breder en dynamischer dan ooit. De archivaris van nu kan zich vandaag verdiepen in het middeleeuwse stadsrecht van Hoorn en geeft morgen advies over het digitaliseren van bouwvergunningen. Digitale informatie is vluchtig. Om betrouwbaarheid en toegankelijkheid op lange termijn te garanderen is vanaf het moment van ontstaan actief beheer nodig. Anders verdampt het geheugen van Westfriesland en daarmee het vertrouwen van onze burgers in de overheid. Professioneel beheer van digitale informatie vergt kostbare voorzieningen en kennis die schaars is. Daarom pakken wij dit in Westfriesland gezamenlijk op. De digitalisering van het informatiebeleid is in onze regio een katalysator gebleken voor hechte samenwerking. Het samenrealiseren van een e-depot voor de regio is een speerpunt van ons beleidsplan.

Uitgangspunten van ons publieksbeleid zijn: primair digitaal en klant centraal. Hiervoor zetten wij in op het digitaal presenteren van de meest geraadpleegde onderdelen van de collectie. Een grote groep vrijwilligers helpt ons met het ontsluiten van deze informatie. Digitale toegankelijkheid stimuleert het gebruik van onze archieven. Dit verslag biedt u een overzicht van onze activiteiten en aanwinsten over de afgelopen drie jaar. Ik wens u veel lees- en kijkplezier.
Dirk Dekema